Klasa Monitor to chyba najpopularniejszy, najłatwiejszy i często najlepszy sposób synchronizacji danych w .NET. Większość programistów używa słowa kluczowego lock zamiast bezpośrednio Monitor.Enter. W większości przypadków jest to poprawne i zdecydowanie najbardziej przejrzyste. Dzisiaj chciałbym przyjrzeć się kilku sposobom konstrukcji Monitor.Enter\MonitorExit. Pierwszy, zdecydowanie najgorszy to:Monitor.Enter(_sync); // sekcja krytyczna tutaj Monitor.Exit(_sync); W powyższym kodzie brakuje obsługi...
Strona głównaUżytkownik
pzielinski | użytkownik
Sztuka programowania 4195 dni, 9 godzin, 27 minut temu 143 źrodło rozwiń
Jakiś czas temu zapowiadałem drugą część artykułu o GC. Tym razem będzie o różnych trybach GC i kiedy z jakiego należy korzystać, tak, aby aplikacja zachowywała się płynnie oraz sprawiała wrażenie, że działa w czasie rzeczywistym. Zapraszam do lektury!
Sztuka programowania 4198 dni, 10 godzin, 27 minut temu 122 źrodło rozwiń
W ostatnim poście zajęliśmy się wprowadzeniem do TPL Dataflows. Użyliśmy ActionBlock do implementacji wzorca producent\konsument. Dzisiaj dołączymy kolejne bloki, aby pokazać na czym polega tworzenie współbieżnych algorytmów w TPL. ActionBlock przetwarzał wyłącznie dane – nie zwracał żadnego rezultatu. Innymi słowy, przyjmował parametry wejściowe ale zwracał wyłącznie void. TransformBlock implementuje zarówno ITargetBlock jak i ISourceBlock – stanowi również źródło danych. Rozważmy przykład:privatestati...
Programowanie rozproszone 4201 dni, 9 godzin, 6 minut temu 65 źrodło rozwiń
Biblioteka TPL istnieje już od jakiegoś czasu i raczej jest znana dla większości programistów. W .NET 4.5 Microsoft poszedł jednak o kilka kroków do przodu i dostarczył tzw. TPL DataFlows. Jest on oparty oczywiście na bibliotece TPL, dostarcza jednak kilka bardzo ciekawych klas, przydatnych do modelowania współbieżnego. Czasami algorytmy składają się z kilku “bloków”, które należy ze sobą synchronizować. TPL DataFlows służy do modelowania przepływu między różnymi wątkami. We wczesnych wersjach .NET byliś...
Sztuka programowania 4204 dni, 51 minut temu 171 źrodło rozwiń
Serialziacja jest dobrze znanym tematem. Jakiś czas temu pisałem, jak oddelegować serializację jednego obiektu do drugiego. Pokazałem to na przykładzie wzorca singleton – w tamtym przypadku chcieliśmy oddelegować serializację do IObjectReference, który zwracał po prostu zawsze tą samą instancję. Dziś trochę inny scenariusz. Załóżmy, że w plikach, zawsze chcemy trzymać czas w UTC a nie w konkretnej strefie. Ponadto nie mamy dostępu ani do kodu źródłowego DateTime ani nie chcemy korzystać z DateTimeOffset...
Sztuka programowania 4207 dni, 10 godzin, 42 minuty temu 153 źrodło rozwiń
Kilka wpisów wcześniej pisałem, dlaczego należy unikać funkcji Suspend. Dzisiaj przyszła kolej na metodę Abort, która również jest sygnałem, że zaprojektowana architektura jest po prostu zła. Aby zrozumieć, dlaczego Abort jest tak niebezpieczny, należy poznać najpierw zasadę jego działania. Wywołując Abort, wyrzucany jest tzw. asynchroniczny wyjątek ThreadAbortException. Dlaczego asynchroniczny? Ponieważ może on zostać wstrzyknięty w “dowolne” miejsce w kodzie. Istnieją pewne zasady, kiedy dokładnie może...
Sztuka programowania 4210 dni, 3 godziny, 57 minut temu 136 źrodło rozwiń
Na wstępnie od razu chciałbym dodać, że dla większości aplikacji, dalsze rozważania w tym poście nie mają sensu i należy to traktować jako ciekawostkę. Dla części systemów może to jednak być ważne a mianowicie dla oprogramowania działającego w “czasie rzeczywistym”, wymagającego low-latency. Dzisiejszy wpis może powstał trochę zbyt wcześnie ale wkrótce powinna pojawić się druga część mojego artykułu o GC, który będzie dotyczył różnych trybów kolekcji. Jednym z tych trybów jest wykonywanie kolekcji w spo...
Sztuka programowania 4213 dni, 10 godzin, 13 minut temu 128 źrodło rozwiń
Dzisiaj znów trochę od strony teoretycznej postaram wyjaśnić jak działają priorytety wątków w systemach Windows. Każdy chyba słyszał o tym, że wątkowi można nadać priorytet. Nie każdy natomiast wie, jaki jest zakres oraz jak wygląda dokładnie ich interpretacja. Przede wszystkim mamy do czynienia z dwoma typami priorytetów, które składają się na końcową wartość używaną przez task scheduler. Pierwszy komponent dotyczy procesu i jest to tzw. klasa priorytetu. W Windows możemy wyróżnić następujące klasy: ...
Sztuka programowania 4216 dni, 16 godzin, 11 minut temu 122 źrodło rozwiń
Każdy wątek posiada metodę Suspend, która wstrzymuje jego wykonywanie. Ktoś mógłby napisać takiego “potworka”:class Program { staticvoid Main(string[] args) { Thread thread=new Thread(Run); thread.Start(); Thread.Sleep(1000); thread.Suspend(); Thread.Sleep(5000); thread.Resume(); } staticprivatevoid Run() { while(true) { Console.WriteLine("Running..."); } } } Używanie Suspend jest bardzo złą praktyką i może ...
Sztuka programowania 4218 dni, 23 godziny, 27 minut temu 138 źrodło rozwiń
W .NET istnieje kilka klas, które odpowiadają mniej więcej za to samo. Przyczyna dlaczego nie ma po prostu jednej klasy a kilka, wynika z faktu, że cześć z nich była zaprojektowana z myślą o konkretnej technologii jak np. WinForms. Nie zmienia to faktu, że dla części programistów nie jest to jasne, kiedy używać konkretnego timer’a. OK, to zaczynamy. W .NET mamy następujące timer’y:System.Threading.Timer – używamy, gdy chcemy aby nasza operacja była wykonywana w osobnym wątku (z puli). Dlatego, ten timer...
Sztuka programowania 4222 dni, 10 godzin, 18 minut temu 216 źrodło rozwiń
Dzisiaj króciutka notka, ale mam nadzieję, że komuś przyda się. Załóżmy, że mamy kolekcję zawierającą np. DateTime. Naszym zadaniem jest zwrócenie maksymalnej wartości. Za pomocą LINQ łatwo to zrobić:DateTime[] dateTimeList=/.../; DateTime maxValue = dateTimeList.Max(); Niestety, w sytuacji gdy kolekcja zawiera 0 elementów dostaniemy wyjątek: “Sequence contains no elements”. Potrzebujemy funkcji MaxOrDefault, która niestety nie istnieje. Mamy do dyspozycji FirstOrDefault, SingleOrDefault, ale nie ma o...
W poprzednim wpisie przedstawiłem podstawy macierzy DSM. Dzisiaj postaram się wyjaśnić, jakie znaczenie ma to w praktyce. Sam fakt, że macierz pokazuje referencje między różnymi elementami systemu nie jest zbyt ciekawy. Pierwszą własność, jaką w łatwy sposób możemy odczytać z DSM jest spójność (cohesion). Dokładna wartość spójności zależy od konkretnej metryki. Ogólnie pisząc, wysoka spójność w systemie oznacza, że elementy w nim są bardzo od siebie zależne. Przyjrzyjmy się następującemu przykładowi (źr...
Sztuka programowania 4228 dni, 10 godzin, 21 minut temu 101 źrodło rozwiń
W dzisiejszym wpisie chciałbym zaprezentować macierz zależności i co można z niej odczytać. Pominiemy aspekty matematyczne – ze względu, że jest to macierz istnieje wiele faktów matematycznych ale myślę, że nie są one najważniejsze dla programisty. Załóżmy, że mamy prostą aplikację składającą się z klienta, warstwy usług, biznesowej oraz DAL. Macierz możemy wygenerować w nDepend – o tym programie kiedyś już pisałem. Umożliwia przede wszystkim liczenie metryk kodu i monitorowanie jakości kodu. Macierz dla...
Sztuka programowania 4229 dni, 8 godzin, 59 minut temu 115 źrodło rozwiń
Właśnie został opublikowany kolejny mój artykuł, tym razem o GC. Zapraszam do lektury: http://msdn.microsoft.com/pl-pl/library/garbage-collector-cz-1
Sztuka programowania 4233 dni, 6 godzin, 38 minut temu 218 źrodło rozwiń
W .NET do synchronizacji dostępnych jest wiele mechanizmów. W dzisiejszym wpisie chciałbym przedstawić różnice między semaforem a muteksem. Na pierwszy rzut oka, wyglądają one identycznie. Przykład:class Program { staticvoid Main(string[] args) { Mutex mutex =new Mutex(); mutex.WaitOne(); Console.WriteLine("Sekcja krytyczna tutaj"); mutex.ReleaseMutex(); Semaphore semaphore=new Semaphore(1,1); semaphore.WaitOne(); Console.WriteLine("Sekcja krytyczn...
Sztuka programowania 4235 dni, 8 godzin, 58 minut temu 198 źrodło rozwiń
O klasie ManualResetEvent pisałem na blogu już wielokrotnie. Prosty przykład:internalstaticclass Sample { privatestaticreadonly ManualResetEvent _manualEvent=new ManualResetEvent(false); publicstaticvoid Main() { Task.Factory.StartNew(Run); _manualEvent.WaitOne(); Console.WriteLine("Exiting..."); } privatestaticvoid Run() { Thread.Sleep(1000); Console.WriteLine("Run"); _manualEvent.Set(); } } Zastosowanie ManualResetEvent oraz AutoResetE...
Sztuka programowania 4237 dni, 9 godzin, 50 minut temu 125 źrodło rozwiń
Wielowątkowość jest bardzo skomplikowanym tematem. W celu napisania prostego kodu wystarczy znać naprawdę niewiele konstrukcji. Sytuacja znaczącą komplikuje się gdy mamy wysokie wymagania odnoście pamięci czy CPU. RegisterWaitForSingleObject jest metodą dość mało popularną a przydatną gdy chcemy oszczędzić trochę pamięci.Wyobraźmy sobie, że mamy kod, który chcemy wykonać wyłącznie w momencie zasygnalizowania przez WaitHandle (AutoResetEvent, Semafor itp.). Jeśli operacja wewnątrz zajmuje trochę czasu w...
Sztuka programowania 4239 dni, 7 godzin, 31 minut temu 121 źrodło rozwiń
W ostatnich postach przedstawiałem różne scenariusze użycia PLINQ. Ze względu na zrównoleglenie przetwarzania, kolejność na wyjściu nie zawsze będzie taka sama. Najlepiej to rozważyć na przykładzie:int[] numbers = Enumerable.Range(1, 50).ToArray(); foreach(int number in numbers.AsParallel().Where(n=>n>2)) { Console.WriteLine(number); } W scenariuszu sekwencyjnym, spodziewalibyśmy się liczb z zakresu 3-50. Skoro sekwencja wejściowa ma uporządkowane liczby od 1-50 to po wykonaniu zapytania oczekujemy p...
Sztuka programowania 4248 dni, 9 godzin, 43 minuty temu 119 źrodło rozwiń
W ostatnim poście omówiłem podstawy PLINQ. Dzisiaj już czysta praktyka. Zacznijmy od prostego zapytania, które może zostać wykonane równolegle:internalstaticclass Sample { publicstaticvoid Main() { IEnumerable
Sztuka programowania 4251 dni, 19 godzin, 24 minuty temu 121 źrodło rozwiń
Załóżmy, że mamy timer, który co jakiś próbuje połączyć się np. z usługą:internalstaticclass Sample { publicstaticvoid Main() { using (Timer timer =new Timer(Run, null,0,1000)) { Thread.Sleep(500000); } } privatestaticvoid Run(Object state) { Console.WriteLine("Operacja, ktora moze potrwac czasami nawet kilka minut."); } } Powyższy kod w wielu sytuacjach jest poprawny. Należy jednak mieć na uwadze, że operacje takie jak połączenie z bazą danych ...
Sztuka programowania 4257 dni, 8 godzin, 6 minut temu 145 źrodło rozwiń