dotnetomaniak.pl

Strona głównaUżytkownik

pzielinski | użytkownik

pzielinski
pzielinski
27 178,29
2020 dni, 17 godzin, 10 minut temu
21 lutego, 2010
dotnetomaniak.pl

Klasa Monitor to chyba najpopularniejszy, najłatwiejszy i często najlepszy sposób synchronizacji danych w .NET. Większość programistów używa słowa kluczowego lock zamiast bezpośrednio Monitor.Enter. W większości przypadków jest to poprawne i zdecydowanie najbardziej przejrzyste. Dzisiaj chciałbym przyjrzeć się kilku sposobom konstrukcji Monitor.Enter\MonitorExit. Pierwszy, zdecydowanie najgorszy to:Monitor.Enter(_sync); // sekcja krytyczna tutaj Monitor.Exit(_sync); W powyższym kodzie brakuje obsługi...

Piotr Zieliński » Code Review: Monitor.Enter – kilka wzorców

Sztuka programowania 2127 dni, 10 godzin, 29 minut temu pzielinski 142 rozwiń

Jakiś czas temu zapowiadałem drugą część artykułu o GC. Tym razem będzie o różnych trybach GC i kiedy z jakiego należy korzystać, tak, aby aplikacja zachowywała się płynnie oraz sprawiała wrażenie, że działa w czasie rzeczywistym. Zapraszam do lektury!

Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Artykuł– Garbage Collector, cz. I

Sztuka programowania 2130 dni, 11 godzin, 29 minut temu pzielinski 113 rozwiń

W ostatnim poście zajęliśmy się wprowadzeniem do TPL Dataflows. Użyliśmy ActionBlock do implementacji wzorca producent\konsument. Dzisiaj dołączymy kolejne bloki, aby pokazać na czym polega tworzenie współbieżnych algorytmów w TPL. ActionBlock przetwarzał wyłącznie dane – nie zwracał żadnego rezultatu. Innymi słowy, przyjmował parametry wejściowe ale zwracał wyłącznie void. TransformBlock implementuje zarówno ITargetBlock jak i ISourceBlock – stanowi również źródło danych. Rozważmy przykład:privatestati...

Piotr Zieliński » TPL Dataflows–część II (TransformBlock i BroadcastBlock)

Programowanie rozproszone 2133 dni, 10 godzin, 7 minut temu pzielinski 64 rozwiń

Biblioteka TPL istnieje już od jakiegoś czasu i raczej jest znana dla większości programistów. W .NET 4.5 Microsoft poszedł jednak o kilka kroków do przodu i dostarczył tzw. TPL DataFlows. Jest on oparty oczywiście na bibliotece TPL, dostarcza jednak kilka bardzo ciekawych klas, przydatnych do modelowania współbieżnego. Czasami algorytmy składają się z kilku “bloków”, które należy ze sobą synchronizować. TPL DataFlows służy do modelowania przepływu między różnymi wątkami. We wczesnych wersjach .NET byliś...

Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » TPL Dataflows–wprowadzenie (część I)

Sztuka programowania 2136 dni, 1 godzinę, 53 minuty temu pzielinski 169 rozwiń

Serialziacja jest dobrze znanym tematem. Jakiś czas temu pisałem, jak oddelegować serializację jednego obiektu do drugiego. Pokazałem to na przykładzie wzorca singleton – w tamtym przypadku chcieliśmy oddelegować serializację do IObjectReference, który zwracał po prostu zawsze tą samą instancję. Dziś trochę inny scenariusz. Załóżmy, że w plikach, zawsze chcemy trzymać czas w UTC a nie w konkretnej strefie. Ponadto nie mamy dostępu ani do kodu źródłowego DateTime ani nie chcemy korzystać z DateTimeOffset...

Tagi: serializacja
Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Serializacja–typy Surrogate

Sztuka programowania 2139 dni, 11 godzin, 44 minuty temu pzielinski 151 rozwiń

Kilka wpisów wcześniej pisałem, dlaczego należy unikać funkcji Suspend. Dzisiaj przyszła kolej na metodę Abort, która również jest sygnałem, że zaprojektowana architektura jest po prostu zła. Aby zrozumieć, dlaczego Abort jest tak niebezpieczny, należy poznać najpierw zasadę jego działania. Wywołując Abort, wyrzucany jest tzw. asynchroniczny wyjątek ThreadAbortException. Dlaczego asynchroniczny? Ponieważ może on zostać wstrzyknięty w “dowolne” miejsce w kodzie. Istnieją pewne zasady, kiedy dokładnie może...

Tagi: Thread.Abort
Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Code Review: Dlaczego nie należy korzystać z Thread.Abort

Sztuka programowania 2142 dni, 4 godziny, 58 minut temu pzielinski 135 rozwiń

Na wstępnie od razu chciałbym dodać, że dla większości aplikacji, dalsze rozważania w tym poście nie mają sensu i należy to traktować jako ciekawostkę. Dla części systemów może to jednak być ważne a mianowicie dla oprogramowania działającego w “czasie rzeczywistym”, wymagającego low-latency. Dzisiejszy wpis może powstał trochę zbyt wcześnie ale wkrótce powinna pojawić się druga część mojego artykułu o GC, który będzie dotyczył różnych trybów kolekcji. Jednym z tych trybów jest wykonywanie kolekcji w spo...

Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Powiadomienia o kolekcjach GC.

Sztuka programowania 2145 dni, 11 godzin, 15 minut temu pzielinski 128 rozwiń

Dzisiaj znów trochę od strony teoretycznej postaram wyjaśnić jak działają priorytety wątków w systemach Windows. Każdy chyba słyszał o tym, że wątkowi można nadać priorytet. Nie każdy natomiast wie, jaki jest zakres oraz jak wygląda dokładnie ich interpretacja. Przede wszystkim mamy do czynienia z dwoma typami priorytetów, które składają się na końcową wartość używaną przez task scheduler. Pierwszy komponent dotyczy procesu i jest to tzw. klasa priorytetu. W Windows możemy wyróżnić następujące klasy:  ...

Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Wielowątkowość i priorytety

Sztuka programowania 2148 dni, 17 godzin, 13 minut temu pzielinski 120 rozwiń

Każdy wątek posiada metodę Suspend, która wstrzymuje jego wykonywanie. Ktoś mógłby napisać  takiego “potworka”:class Program { staticvoid Main(string[] args) { Thread thread=new Thread(Run); thread.Start(); Thread.Sleep(1000); thread.Suspend(); Thread.Sleep(5000); thread.Resume(); } staticprivatevoid Run() { while(true) { Console.WriteLine("Running..."); } } } Używanie Suspend jest bardzo złą praktyką i może ...

Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Code Review: Thread.Suspend

Sztuka programowania 2151 dni, 28 minut temu pzielinski 138 rozwiń

W .NET istnieje kilka klas, które odpowiadają mniej więcej za to samo. Przyczyna dlaczego nie ma po prostu jednej klasy a kilka, wynika z faktu, że cześć z nich była zaprojektowana z myślą o konkretnej technologii jak np. WinForms. Nie zmienia to faktu, że dla części programistów nie jest to jasne, kiedy używać konkretnego timer’a. OK, to zaczynamy. W .NET mamy następujące timer’y:System.Threading.Timer – używamy, gdy chcemy aby nasza operacja była wykonywana w osobnym wątku (z puli). Dlatego, ten timer...

Tagi: timer
Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Porównanie timer’ów w .NET

Sztuka programowania 2154 dni, 11 godzin, 19 minut temu pzielinski 216 rozwiń

Dzisiaj króciutka notka, ale mam nadzieję, że komuś przyda się. Załóżmy, że mamy kolekcję zawierającą np. DateTime. Naszym zadaniem jest zwrócenie maksymalnej wartości. Za pomocą LINQ łatwo to zrobić:DateTime[] dateTimeList=/.../; DateTime maxValue = dateTimeList.Max(); Niestety, w sytuacji gdy kolekcja zawiera 0 elementów dostaniemy wyjątek: “Sequence contains no elements”. Potrzebujemy funkcji MaxOrDefault, która niestety nie istnieje. Mamy do dyspozycji FirstOrDefault, SingleOrDefault, ale nie ma o...

Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » LINQ–MaxOrDefault

Inne 2156 dni, 20 godzin, 49 minut temu pzielinski 149 rozwiń

W poprzednim wpisie przedstawiłem podstawy macierzy DSM. Dzisiaj postaram się wyjaśnić, jakie znaczenie ma to w praktyce. Sam fakt, że macierz pokazuje referencje między różnymi elementami systemu nie jest zbyt ciekawy. Pierwszą własność, jaką w łatwy sposób możemy odczytać z DSM jest spójność (cohesion). Dokładna wartość spójności zależy od konkretnej metryki. Ogólnie pisząc, wysoka spójność w systemie oznacza, że elementy w nim są bardzo od siebie zależne. Przyjrzyjmy się następującemu przykładowi (źr...

Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Macierz zależności (Design structure matrix) w nDepend – interpretacja

Sztuka programowania 2160 dni, 11 godzin, 22 minuty temu pzielinski 99 rozwiń

W dzisiejszym wpisie chciałbym zaprezentować macierz zależności i co można z niej odczytać. Pominiemy aspekty matematyczne – ze względu, że jest to macierz istnieje wiele faktów matematycznych ale myślę, że nie są one najważniejsze dla programisty. Załóżmy, że mamy prostą aplikację składającą się z klienta, warstwy usług, biznesowej oraz DAL. Macierz możemy wygenerować w nDepend – o tym programie kiedyś już pisałem. Umożliwia przede wszystkim liczenie metryk kodu i monitorowanie jakości kodu. Macierz dla...

Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Macierz zależności (Design structure matrix) w nDepend – wprowadzenie

Sztuka programowania 2161 dni, 10 godzin, 1 minutę temu pzielinski 112 rozwiń

Właśnie został opublikowany kolejny mój artykuł, tym razem o GC. Zapraszam do lektury: http://msdn.microsoft.com/pl-pl/library/garbage-collector-cz-1

Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Garbage Collector, cz. I

Sztuka programowania 2165 dni, 7 godzin, 40 minut temu pzielinski 216 rozwiń

W .NET do synchronizacji dostępnych jest wiele mechanizmów. W dzisiejszym wpisie chciałbym przedstawić różnice między semaforem a muteksem. Na pierwszy rzut oka, wyglądają one identycznie. Przykład:class Program { staticvoid Main(string[] args) { Mutex mutex =new Mutex(); mutex.WaitOne(); Console.WriteLine("Sekcja krytyczna tutaj"); mutex.ReleaseMutex(); Semaphore semaphore=new Semaphore(1,1); semaphore.WaitOne(); Console.WriteLine("Sekcja krytyczn...

Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Różnice między Mutex a Semaphore

Sztuka programowania 2167 dni, 9 godzin, 59 minut temu pzielinski 176 rozwiń

O klasie ManualResetEvent pisałem  na blogu już wielokrotnie. Prosty przykład:internalstaticclass Sample { privatestaticreadonly ManualResetEvent _manualEvent=new ManualResetEvent(false); publicstaticvoid Main() { Task.Factory.StartNew(Run); _manualEvent.WaitOne(); Console.WriteLine("Exiting..."); } privatestaticvoid Run() { Thread.Sleep(1000); Console.WriteLine("Run"); _manualEvent.Set(); } } Zastosowanie ManualResetEvent oraz AutoResetE...

Piotr Zieliński » Klasa ManualResetEventSlim a ManualResetEvent

Sztuka programowania 2169 dni, 10 godzin, 52 minuty temu pzielinski 111 rozwiń

Wielowątkowość jest bardzo skomplikowanym tematem. W celu napisania prostego kodu wystarczy znać naprawdę niewiele konstrukcji. Sytuacja znaczącą komplikuje się gdy mamy wysokie wymagania odnoście pamięci czy CPU. RegisterWaitForSingleObject jest metodą dość mało popularną a przydatną gdy chcemy oszczędzić trochę pamięci.Wyobraźmy sobie, że mamy kod, który chcemy wykonać wyłącznie w momencie zasygnalizowania przez WaitHandle  (AutoResetEvent, Semafor itp.). Jeśli operacja wewnątrz zajmuje trochę czasu w...

Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Metoda ThreadPool.RegisterWaitForSingleObject

Sztuka programowania 2171 dni, 8 godzin, 33 minuty temu pzielinski 119 rozwiń

W ostatnich postach przedstawiałem różne scenariusze użycia PLINQ. Ze względu na zrównoleglenie przetwarzania, kolejność na wyjściu nie zawsze będzie taka sama. Najlepiej to rozważyć na przykładzie:int[] numbers = Enumerable.Range(1, 50).ToArray(); foreach(int number in numbers.AsParallel().Where(n=>n>2)) { Console.WriteLine(number); } W scenariuszu sekwencyjnym, spodziewalibyśmy się liczb z zakresu 3-50. Skoro sekwencja wejściowa ma uporządkowane liczby od 1-50 to po wykonaniu zapytania oczekujemy p...

Tagi: PLINQ
Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » PLINQ (część III) – scalanie oraz zachowanie kolejności

Sztuka programowania 2180 dni, 10 godzin, 44 minuty temu pzielinski 117 rozwiń

W ostatnim poście omówiłem podstawy PLINQ. Dzisiaj już czysta praktyka. Zacznijmy od prostego zapytania, które może zostać wykonane równolegle:internalstaticclass Sample { publicstaticvoid Main() { IEnumerable

Tagi: PLINQ
Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » PLINQ (część II)–porównanie wydajności prostych zapytań. Wymuszenie PLINQ.

Sztuka programowania 2183 dni, 20 godzin, 26 minut temu pzielinski 121 rozwiń

Załóżmy, że mamy timer, który co jakiś próbuje połączyć się np. z usługą:internalstaticclass Sample { publicstaticvoid Main() { using (Timer timer =new Timer(Run, null,0,1000)) { Thread.Sleep(500000); } } privatestaticvoid Run(Object state) { Console.WriteLine("Operacja, ktora moze potrwac czasami nawet kilka minut."); } } Powyższy kod w wielu sytuacjach jest poprawny. Należy jednak mieć na uwadze, że operacje takie jak połączenie z bazą danych ...

Tagi: timer
Dziel się z innymi:
Piotr Zieliński » Code Review: Timery

Sztuka programowania 2189 dni, 9 godzin, 7 minut temu pzielinski 145 rozwiń

1 2 3 4 5... 19 20