Na moim blogu co jakiś czas można znaleźć informacje dotyczące pisania dobrego oraz złego kodu w c#. Oprócz tego zacząłem pisać serie artykułów związanych z tą tematyką. Wiele informacji w tych artykułach można było znaleźć już wcześniej na moim blogu ale myślę, że ten cykl stanowi dobre dopełnienie i podsumowanie tego wszystkiego co piszę tutaj. Oczywiście artykuły rozszerzają tematykę, oraz zawierają więcej przykładów więc tym bardziej zachęcam do lektury. Dziś została opublikowana pierwsza część: ht...
Strona głównaUżytkownik
pzielinski | użytkownik
Sztuka programowania 4500 dni, 20 godzin, 27 minut temu 630 źrodło rozwiń
Dziś czas na kolejną metrykę badania kodu – TypeRank. Wartość metryki jest liczona za pomocą algorytmu Google Page Rank, który jest wykorzystywany przez wyszukiwarki do indeksowania stron. W świecie wyszukiwarek internetowych im większa wartość tym strona znajdzie się wyżej podczas prezentowania wyników. Algorytm bada powiązania między stronami internetowymi. Strona dostaje wyższą ocenę, gdy więcej innych stron wskazuje na nią. Stwierdzono, że skoro do danej strony odwołuje się więcej innych witryn to ...
Sztuka programowania 4503 dni, 21 godzin, 16 minut temu 70 źrodło rozwiń
Dziś trochę o matematycznej walidacji kodu czyli o metrykach. LCOM (lack cohesion of methods) umożliwia obliczenie jak bardzo nasze metody są spójne. Do obliczania tej wartości istnieją gotowe narzędzia takie jak nDepend, ale aby w pełni zrozumieć znaczenie metryki obliczymy sami jej wartość dla prostej klasy. Powinno dążyć się do jak największej spójności a tym samym do jak najniższej wartości LCOM. Przed wyjaśnieniem czym jest metryka LCOM wprowadźmy następujące pojęcia: M – zbiór metod danej klasy...
Sztuka programowania 4506 dni, 21 godzin, 5 minut temu 219 źrodło rozwiń
W ostatnim poście opisałem atrybut ThreadStatic pozwalający na korzystanie ze statycznych pól w sposób niezależny w każdym wątku. Dziś pora na analogiczną klasę, wprowadzoną w .NET 4.0 – ThreadLocal. Zacznijmy od przykładu:class ClassA { private ThreadLocal
Sztuka programowania 4510 dni, 2 godziny, 47 minut temu 66 źrodło rozwiń
W C# istnieje dość mało popularny atrybut ThreadStaticAttribute. Do czego on służy? Zacznijmy od przykładu:internalclass Program { [ThreadStatic] privatestaticint _value; privatestaticvoid Main(string[] args) { Thread thread1 =new Thread(PrintValue); Thread thread2 =new Thread(PrintValue); thread1.Start(4); thread1.Join(); thread2.Start(); } staticprivatevoid PrintValue(object args) { if(args!=null) _value = (int) ar...
Sztuka programowania 4511 dni, 20 godzin, 51 minut temu 93 źrodło rozwiń
W ostatnich postach pisałem o słabych referencjach oraz podałem przykładowe implementacje obsługi zdarzeń. Niestety mimo generycznego rozwiązania, jednej wady nie udało się usunąć a mianowicie tzw. sacrifice object. Przed rozpoczęciem czytania tego wpisu zachęcam najpierw do zapoznania się z poprzednimi. WeakEventManager to klasa WPF. Jak wspomniałem, często nie wiemy kiedy listener jest usuwany z pamięci w różnego rodzaju kontrolkach. Z tego względu to właśnie WPF dostarcza odpowiednią klasę. W wersji...
W poprzednim poście podałem prostą implementację zdarzeń opartych na słabych referencjach. Zachęcam najpierw do przeczytania poprzedniego wpisu bo bez niego będzie ciężko zrozumieć dzisiejszy post. Dziś implementacja zaproponowana na blogu Paul Stovell’a:publicsealedclass WeakEventHandler
Architektura 4517 dni, 17 godzin, 21 minut temu 131 źrodło rozwiń
Dziś jak obiecałem, praktyczny przykład wykorzystania WeakReference ( o który mowa była kilka postów wcześniej). Zdarzenia są częstym powodem memory leak. Na przykład:publicclass ReportViewModel { publicvoid Init(EmployeesViewModel employeesVm) { employeesVm.PropertyChanged+=EmployeesPropertyChanged; } privatevoid EmployeesPropertyChanged(object sender,EventArgs e) { // logika } } Następnie gdzieś w kodzie tworzymy ReportViewModel, wykonujemy jakieś operację i u...
Dziś miało być o praktycznym przykładzie wykorzystania WeakReference ale stwierdziłem, że najpierw powrócimy znów na chwilę do WPF. Co myślicie o takiej prostej klasie:class TimePresenterViewModel:BaseViewModel { privatereadonly DispatcherTimer _timer; constint RefreshTime=6*1000; public TimePresenterViewModel() { _timer=new DispatcherTimer(); _timer.Interval = TimeSpan.FromMilliseconds(RefreshTime); _timer.Tick += TimerTick; _timer.Start(); } void TimerTic...
Chciałbym poświęcić kilka postów na opisanie WeakReference oraz praktycznych przykładów wykorzystania tej klasy. W dzisiejszym wpisie strona teoretyczna i opis klasy. Referencje w środowisku .NET można podzielić na słabe (weak references) oraz silne\mocne (strong references). Silne referencje są wszystkim doskonale znane np:var sampleClass =new SampleClass(); Innymi słowy jest to standardowy typ powiązania. W momencie gdy wszystkie silne referencje zostaną usunięte wtedy GC może zacząć usuwać taki o...
Sztuka programowania 4525 dni, 7 godzin, 47 minut temu 322 źrodło rozwiń
W WPF Adorner to element pozwalający dołączać do innych kontrolek jakieś efekty graficzne. Na przykład jeśli użytkownik wpiszę nieprawidłową wartość w pole edycyjne, wtedy Adorner może dołączyć do takiego pola ikonkę ostrzegając, że wpisano niepoprawną wartość. Adorner zatem doczepiany jest do jakieś kontrolki a rysowany jest na tzw. AdornerLayer. Spróbujmy zaimplementować adroner, który po doczepieniu do kontrolki pozwala zmienić jej rozmiar. Zacznijmy od zadeklarowania naszego adorner’a:publicclass Re...
Ostatnio było dużo o wielowątkowości więc może zmieńmy temat i zajmijmy się przez dwa posty tematyką WPF. Celem dzisiejszego wpisu jest wyjaśnienie klasy VisualCollection, która będzie niezbędna aby omówić tzw. Adorner. W większości przypadków, XAML w zupełności wystarcza jeśli chodzi o tworzenie interfejsu użytkownika. W WPF istnieje jednak drugie podejście pozwalające rysować elementy i kontrolki. Można manualnie stworzyć kolekcje VisualCollection oraz dodać do niej wszelkie obiekty. Na przykład:public...
W dzisiejszym poście kolejna thread-safe kolekcja – słownik danych. Jeśli musimy modyfikować słownik z kilku wątków naraz wtedy ConcurrentDictionary stanowi doskonały wybór. W przypadku gdy chcemy raz uzupełnić słownik a potem tylko czytać z niego dane, wtedy oczywiście nie ma potrzeby wykorzystywania ConcurrentDictionary. Zacznijmy od spisu najważniejszych metod:TryAdd – dodawanie nowego elementu. TryUpdate – aktualizacja wpisu. TryRemove – usuwanie klucza i wartości. AddOrUpdate – ciekawy twór. Za jedn...
Dziś kolejny post o kolekcjach, które mogą być używanie swobodnie w środowisku współbieżnym. Tak jak ConcurrentBag, obiekty przedstawione w tym poście również są mocno zoptymalizowane. ConcurrentQueue to po prostu kolejka.
Programowanie rozproszone 4535 dni, 21 godzin, 41 minut temu 121 źrodło rozwiń
Dziś po długim wprowadzeniu teoretycznym, mającym na celu wyjaśnienie “zaawansowanych” mechanizmów synchronizacji czas przyszedł na pokazanie pierwszej struktury danych. Przed pojawieniem się asynchronicznych kolekcji, najczęściej korzystało się z prostego lock’a jak:lock(_Sync) { _list.Add(newElement); } Rozwiązanie mało wygodne i przede wszystkim niewydajne. Nowe kolekcje zawierają mechanizmy synchronizacji omówione w poprzednich postach takie jak:SpinLock SpinWait SemaphoreSlim CountdownEvent ...
Sztuka programowania 4538 dni, 22 godziny, 13 minut temu 163 źrodło rozwiń
Dla tych, którzy są zainteresowani Windows 8 oraz nowym API IO w WinRT: http://msdn.microsoft.com/pl-pl/library/obsluga-operacji-na-plikach-w-winrt.aspx
W ostatnim poście pisałem o różnych mechanizmach opartych o Spin. Zachęcam do przejrzenia ostatnich wpisów ponieważ bez tego trudno będzie zrozumieć dzisiejszy post. SpinWait jest strukturą, w której najważniejsza metoda to SpinOnce. SpinOnce przez pierwsze 10 wywołań wykonuje klasyczny Spin (patrz poprzednie posty) dzięki czemu nie musimy obawiać się koszty związanego z uśpieniem wątku, zmianą kontekstu itp. SpinOnce jest jednak na tyle inteligentny, że po 10 wywołaniach zmienia swoje zachowanie:Po 10...
Programowanie rozproszone 4544 dni, 15 godzin, 51 minut temu 54 źrodło rozwiń
Dziś kolejny mechanizm potrzebny do zrozumienia struktury SpinWait, którą opiszę w następnym poście. Thread.Yield oddaje wątek z powrotem do CPU. Wywołanie mówi, że nie mam nic więcej do roboty i jeśli CPU ma coś lepszego do zrobienia to niech to zrobi a po tym dopiero wątek macierzysty zostanie wznowiony. Innymi słowy jeśli wątek A wywołuje Thread.Yield wtedy CPU zawiesza go, wykonuje inny i potem z powrotem powraca do wątku A. Jednak należy zaznaczyć, że w przypadku Yield, może zostać wybrany wątek wył...
Sztuka programowania 4547 dni, 11 godzin, 4 minuty temu 141 źrodło rozwiń
Dziś kolejny post z ostatniego cyklu o o wielowątkowości. Myślę, że Thread.Sleep jest znany każdemu – służy po prostu do uśpienia wątku. Na przykład:
Sztuka programowania 4549 dni, 8 godzin, 47 minut temu 161 źrodło rozwiń
W ostatnich postach opisuje różne mechanizmy synchronizacji w c#. Jak widać, jest tego na prawdę wiele i sama znajomość słowa lock nie wystarcza jeśli poważnie myśli się o algorytmach współbieżnych. Dziś kolejna metoda synchronizacji a mianowicie klasa CountdownEvent. Ostatnie posty oprócz wprowadzenia do wspomnianych klas stanowią wstęp do kolekcji współbieżnych, które zamierzam omówić wkrótce. Konstruktor CountdownEvent przyjmuje liczbę całkowita (zwykle większą od 0), która stanowi wartość początkową...
Sztuka programowania 4551 dni, 10 godzin, 2 minuty temu 113 źrodło rozwiń